ХРАМОВ
КОМПЛЕКС КАРНАК – ДОКОСВАНЕ ДО БОГОВЕТЕ
Дълго
чаках тази среща. Бях запазила специално място в сърцето си за този миг, когато
ще видя Храма Карнак. Но времето ни беше толкова малко, а Храмът необятен, че
имам чувството, че го разгледах на един дъх. Дори не останах да чуя обясненията
на гида ни, защото се втурнах да обходя и ако мога да снимам всичко което ми
попадне пред очите. Това не беше най-добрата тактика, защото явно съм пропуснала
доста артефакти, но нищо не можеше да ме задържи на едно място. Сега се опитвам
да сглобя мозайката на моите снимки и да се потопя отново във магията на Древен
Египет. И така със страстта на откривател се опитах да надникна във всяко
ъгълче.
 |
Редицата от сфинксове с
овнешки глави. |
Храмът
на Карнак е най-големият храм в света! (Имам известни съмнения по въпроса,
мисля, че Анкор Ват в Камбоджа е по-голям.) Археологически обект от
първостепенно значение, Карнак има три храма, заобиколени от кирпичени стени и
няколко външни храмове, посветени на по-малки богове. Трите основни храмове
са Великия храм на Амон, най-големият, Храма на Montu и Храма на Мут.
Строежът на Храма на Амон Ра е започнал по време на Средното царство и
многократно променян, разширяван и реконструиран от следващите владетели.
Изграждани са нови храмове, добавяни са зали, обелиски, статуи. Почти ми е
невъзможно да се ориентирам кое от кой е създадено. А още повече, че фараоните
са „узурпирали“ статуи на предшественици, преправяли или заличавали картуши,
докато се получи това, на което днес се възхищаваме.
Първото,
което те посреща на входа на Карнак е шпалир от застинали статуи на сфинксове с
овнешки глави (Cryosphinx), по 20 от всяка страна. Овенът е бил свещеното
животно на Амон Ра.
 |
Мисля, че няма човек който е посетил
Храмa Карнак и да няма такава снимка.
|
Непосредствено зад
сфинксовете се е Първи пилон, който е построен по времето на цар Nektanebo I.
Дълго време ми беше трудно да разбера на какво му казват „пилон“. Очаквах прът
или нещо такова, а то се оказаха масивни стени от кирпичени блокове.
Прекрачвайки входа се отзовахме на голям площад.
 |
В края на площада е
втори пилон. |
В средата на площада, има
огромна колона, която е двайсет и един метра висока и има капител във форма на
разцъфнал цвят на папирус. Тази част е известна като павилион на Taharqa който
управлявал през 25 династия.
 |
Снимка се вижда първата колона от павилион на Taharqa
|
 |
От
дясната страна на
площада е храмът на Рамзес
III |
Моето
най-голямо внимание на този площад беше към статуята на Рамзес II
и жена му Nefertari, а според някои с дъщеря му, принцеса Bintanath
(малката фигура в краката на фараона).
 |
Рамзес II и жена му Nefertari |
 |
Пред статуята на Рамзес II и жена му Nefertari |
 |
Втори пилон и статуя,
която не успях да разбера на кого е. |
Хоремхеб построява вторият
пилон по време на 18-та династия, а Рамзес I,
основател на 19-та династия, го достроява, тъй като е бил силно разрушен. Съществуващите релефи на Втория пилон са дело на Птолемей VI (управлявал около 180-145 г.
пр.н.е.), но изследване показва,
че двама по-ранни фараона,
Рамзес I (управлявал около 1290-1291 г.
пр.н.е.) и Рамзес II, са изрисували тези
стени дълго преди Птолемей.
 |
Втори пилон с рисунки на
Птолемей |
Между
Втори и Трети пилон (построен от Аменхотеп III) е разположена Великата хипостилна зала,
с размери 103 метра дължина и ширина 52 метра. Залата
съдържа 134 папирусни колони. Дванадесет колони с височина около 22 метра
и 3.5 метра диаметър,
с капител във форма на разцъфнал цвят на папирус (с диаметър 5.4 м) образуват
централния кораб. Останалите по-малки 122 колони са в 14 реда. Те са с капител
във форма на затворен цвят на папирус и височина 14 метра.
 |
Дванадесетте
големи колони в хипостилна зала |
 |
Малките
колони с част от покривна конструкция. Дори и там има рисунки! |
Интересна
е декорацията на колоните в Хипостилна зала.
Върху тях са оставяли своя отпечатък много владетели но основно: Сети I, Рамзес
II и Рамзес IV, като Рамзес II се е опитал
да доминира. Капитела на големите колони е декориран с неговия картуш.
 |
Капителите са с картуша
на Рамзес II |
Сцените на колоните са
типични епизоди от ежедневните
култови ритуали, които се провеждат
в светилището на
храма. Фараона дава дарове на
различни богове. Амон-Re и Triad се появяват най-често, но и други божества като Monthu,
Изида, Хор, Re-Horakhty и Птах,
също могат да се видят на фреските.
 |
Декорация
със сцени в които Рамзес II дава дарове на боговете.
|
 |
Рисунката на малката птица в гнездо се превежда като „всички
обикновени хора обожават Рамзес II“ |
 |
Грандиозно и неповторимо
- Хипостилна зала в Карнак |
 |
Хипостилна
зала в Карнак |
 |
Амон
Ра |
Излизайки
от Хипостилна зала и
преминавайки през Третия пилон се отзовах пред два обелиска. Единият, с
височина 19 метра и тегло близо 310 тона, е построен от Тутмос I. Били са два обелиска,
но другия е разрушен. А вторият е на Хатшепсут. Когато Хатшепсут
се възкачва на престола, тя построява два
обелиска, левият е
все още в първоначалната си позиция с височина 29,5 метра 322 тона. А
върхът на другия се намира близо до свещенното езеро. Обелиските са изработени
от червен гранит. След смъртта
на кралица Хатшепсут, Тутмос III построил висока,
дълга стена около тези два обелиска, за да ги скрие,
но с това само ги е съхранил по-добре.
 |
Двата
обелиска – на Тутмос I и на Хатшепсут |
 |
Обелискът
на Хатшепсут |
 |
Върхът
от втория обелиск на Хатшепсут. |
Четвъртият
и петият пилон са построени от Тутмос I, а седмия и още няколко са от Тутмос III.
Дълго търсих информация за статуите от следващите снимки. Дано да е достоверна.
 |
Седми пилон и пет статуи |
 |
Седми пилон и две статуи
на Рамзес II и Тутмос III |
 |
Седми пилон |
След
това посетих свещеното езеро, което датира от времето на Тутмос III с размери 80 метра дължина и 40 метра ширина. Близо до езеро Sacred има
скарабей, който се счита за най-големия скарабей, останал от Древен Египет, датиращ от времето на Аменхотеп III. Древните
египтяни наричали скарабея – Khebry, символ
на Бога Слънце. Самата дума
означава да се „създаде“ и изразява изгрева на слънце в ранната
сутрин. Статуята и постамента са от червен гранит. За „забавление“ на
туристите има един ритуал. Намисляш си желание и обикаляш 7 пъти Скарабея,
обратно на часовниковата стрелка. Разбира се и аз не пропуснах…
 |
Скарабей |
 |
Скарабей |
 |
Sacred
езеро |
 |
Поредните барелефи на
богове и фараони. |
В
края на храмовия комплекс (или поне аз си мислех, че е края) открих още една
колонна зала. Оказа се Фестивалната зала на Тутмос III - Akh-menu (някъде я намирам известна като Ботаническата градина). Това е правоъгълно
помещение с папирусни колони и стени, украсени с барелефи, представляващи растения и животни,
открити по време на военните кампании в Азия и Източна
Африка на Тутмос III.
 |
Фестивалната зала на Тутмос III |
 |
Фестивалната зала на Тутмос III |
 |
Фестивалната зала на Тутмос III |
 |
Изящните колони на Фестивалната зала на Тутмос III |
Времето
доста напредваше. Бях започнала да снимам безразборно, само и само да запечатам
повече неща. Снимах доста статуи повечето от които, не знам на кой са.
 |
Статуя
от червен гранит |
 |
Статуя
на Амон Ра |
Трябваше вече да се тръгвам към автобуса. Можех само да
съжалявам, че нямах достатъчно време да се насладя на този архитектурен шедьовър
от Древен Египет. Но съм щастлива, че моя отдавнашна мечта стана реалност и се
докоснах до непреходната красота на Храма Карнак.
Коментари
Публикуване на коментар