Преди време посетих Виена, столицата на Австрия на път за Амстердам, но за кратко. Още тогава знаех, че ще се върна. И ето сега това се случи. Поводът беше среща с приятелки, но това ми даде възможност да се поразходя из града. И така, на 20.09.2023 г. след по малко от двучасов полет се отзовах във Виена. Хотелът ми беше в самото сърце на столицата – на 100 м. от Катедралата Св.Стефан (Domkirche St. Stephan). Това ми позволи да обиколя много от най-интересните, разположени в центъра забележителности на Виена.
Куполът на Двореца Хофбург (Hofburg) |
Разходката ми започна от площад Neuer Markt за да похапнем в популярна сладкарница. Но вниманието ми привлече красив фонтан – Donnerbrunnen в превод Гръмотевичен фонтан, носещ името на създателят му Георг Рафаел Донер. Друго име, под което е познат фонтана е Providentiabrunnen, тъй като централната фигура е Providentia - олицетворение на добродетелта за осигуряване на бъдещето.
Donnerbrunnen е популярното име за фонтана Providentia на Neuer Markt. |
Фонтанът има много
символика. Четирите фигури в краищата олицетворяват четири притока на река
Дунав около Виена: Марш, Ибс, Енс и Траун. Марш е представена като женска
фигура, облегната на барелеф, изобразяващ битка (вероятно римляните срещу
маркоманите ), като по този начин подчертава характера на Марш като гранична река.
Donnerbrunnen – река Марш |
Река Енс е представена като
стар фериботджия, облегнат на камък с гребло, символизиращ Енс като важен
транспортен маршрут в Алпите .
Donnerbrunnen – река Енс |
Река Траун е представена като млад мъж, който използва тризъбец, за да намушка риба на дъното на басейна. А река Ибс е представена с фигура на почиващо момиче със съд за вода. В основата на централната фигура има четири бълващи вода риби: щука, шаран, сом и сьомга.
Donnerbrunnen |
Можех още дълго да снимам статуите в басейна, но светлината ме ограничаваше, а и вече ме чакаха сладки изкушение в сладкарницата.
Дворецът Хофбург (Hofburg) беше следващата ми цел. Минавайки по малките улички, с множество галерии и бижутерски магазини се насладих на спокойната атмосфера на Виена. Не мога да не отбележа сградата на Евангелската църква от 1784 г., ремонтирана през 1887 г. с нова необарокова фасада с една кула.
Евангелиската църква |
В далечината камбанарията на католическата църква Св.Михаел и проходът, който води право на площад Michaelerplatz.
Църквата Св.Михаил (Michaelerkirche), която се намира на Michaelerplatz е късно-романска/ранно-готическа църква, като повечето й части датират от началото на 13 век. Долните нива на тънката кула са от 14 век, а камбаната вътре звъни от около 500 години.
Църква Св.Михаил (Michaelerkirche) |
На Michaelerplatz освен двореца Хофбург можем да видим и други забележителни сгради, една от които е Дворецът Херберщайн (Palais Herberstein), построен в края на 1890 г. и кръстен на първоначалния си собственик: граф Херберщайн. В сградата е било разположено емблематичното кафене Café Griensteidl. То е било предпочитано място за художници, актьори, политици и писатели във Виена през 19-ти век.
Дворецът Херберщайн (Palais Herberstein) |
Хофбург (Hofburg) |
Хофбург (Hofburg) |
Хофбург (Hofburg) - куполът отвътре |
Два фонтана красят дворецът
от страната на Michaelerplatz: ”Силата в морето“ от Рудолф Уейр и „Силата на
сушата“ от Едмънд Хелмър.
Фонтанът ”Силата в морето“ |
Прави ми впечатление, че в
украсата на дворецът присъстват много статуи на герои от древно гръцката или
древно римската митологии. Не мога да не отбележа четирите прекрасни статуи на
входа на крилото Св.Михаил, създадени от различни творци (от ляво на дясно):
1. Херкулес убива Лернейската змия (Хидра) -
Едмунд Хофман фон Аспернбург
2. Херкулес и поясът на Амазонка Хиполита -
Ханс Шерпе
3. Херкулес освобождава Прометей - Йозеф Лакс
4. Херкулес освобождава Цербер - Антон Пол
Вагнер
Минавайки през тунела на крилото Св.Михаил се отзоваваме във вътрешния двор, ограден със сгради от четирите страни и централно разположен паметник на император Франц II/I Хабсбурги, 1768 - 1835 г.
Императорът е изобразен в
римска тога за да е символ и гарант на мултиетническата държава. Паметникът
изобилства от алегории, които включват четирите скулптори в ъглите на
паметника, символизиращи справедливост, сила (мощ), мир и вяра/религия и осемте
барелефа (на 4 мъже и 4 жени) символизиращи наука, търговия,
рудодобив и металургия, земеделие, животновъдство, изкуство и героизъм. Император Франц II/I
Император Франц II/I
Централният барелеф символизира науката - женска фигура, увенчана с
цветя, в дясната си ръка тя държи свитък, на който е изписано на гръцки шрифт
EYPHKA, предполагаемо възклицание от Архимед, а в краката й стои глобус с
императорски скиптър и астрономически символи. Отляво на алегорията на науката
е тази на героизма, а отдясно – търговия.
Император Франц II/I |
На едната страна на вътрешния площад на замъка, зад паметник на император Франц II/I се намира крилото Амалиенбург, кръстено на императрица Амали Вилхелмина , вдовицата на Йосиф I – сградата се разпознава по малката кула с часовник на върха.
Вътрешния двор на двореца Хофбург (Innerer Burgplatz) |
Отляво, гледайки паметника на император Франц II/I е Леополдинското крило, кръстено на император Леополд, а срещу него, отдясно на паметника е крило на императорската канцелария (Reichskanzleitrakt). Квадратът на вътрешния двор завършва с Швейцарско крило, чиито най-стари части датират от 12 век.
Крило на императорската канцелария (Reichskanzleitrakt) |
Крило на императорската канцелария (Reichskanzleitrakt) - фрагмент |
Още четири групи фигури с
Херкулес са разположени във вътрешния двор, близо до две порти на крилото на
райхсканцлера. Те са създадени през 1728/29 г. от италианския скулптор Лоренцо
Матиели. Аз снимах две от тях – тези до изхода за Michaelerplatz:
Херкулес и Бусирис |
Бусирис, египетски цар, син
на Посейдон, строителят на Тива успява да надвие и залови Херкулес, за да го
принесе в жертва на Озирис. Но Херкулес успя да разкъса веригите си и да убие
Бусирис и сина му Амфидамас.
Херкулес и Антей |
Когато Херкулес срещнал
гиганта Антей, син на Посейдон и богинята на земята Гея той го предизвикал на
битка. Битката обаче била неравна, тъй като всеки път, когато Антей докосвал
земята, майка му Гея му давала нови сили. Херкулес разбрал, че може да го победи
само ако го вдигне - което и направил.
Напускайки вътрешния двор на императорския дворец се отзовах на Площада на героите (Heldenplatz), но за това ще разкажа в следващата част.
(Следва)
Коментари
Публикуване на коментар