Полонарува – старата столица на
Шри Ланка
След посещението на Златния храм на Дамбула,
пътуването ни продължи към Полонарува (Polonnaruwa). Тя е една от старите столици на Шри Ланка преди
сегашната столица Коломбо. Свещената реликва – Зъб на Буда винаги е пренасяна в
действащата столицата, докато се взима решение да остане в Канди, последната от
старите столици. Първоначално реликвата е била в град Анурадхапура,
по-късно е пренесена в Полонарува, а в началото на XVIII в Канди. Но за Зъба на
Буда ще разкажа по нататък.
По лично мое мнение, това което
видях в Полонарува ме впечатли най-много. Може би фактът, че си „падам“ по руини или
срещата с доста по-различен стил постройки беше причина да искам да остана
по-дълго там. Но за разлика от мен, а може би и под влиянието на гида ни, който
заяви, че нямало какво толкова да се гледа, защото били развалини, другите от
групата го „претупаха“ и бързаха, неясно за къде… А имаше толкова много за
гледане. Дори пропуснахме някои интересни забележителности, но това е
положението.
Vatadage, Полонарува |
Огледът започна с музея. Имаше интересни артефакти, но снимането беше забранено. Продължихме към Царския дворец (Palace of king Parakramabahu the Great).
Царския дворец (Palace of king Parakramabahu the Great) |
Това са руините на седем етажно
тухлено здание с мазилка, построено по време на царуването на крал
Parakramabahu I (1153-1186). Смята се, че дворецът е имал 1000 стаи,
но вероятно са включени и прилежащи сгради. Дворецът е бил разрушен от тамилите
при превземането на столицата.
Царския дворец (Palace of king Parakramabahu the Great) |
Царския дворец (Palace of king Parakramabahu the Great) |
Продължихме към следващия обект
и по пътя се натъкнахме на множество маймуни и интересни дървета.
Полонарува |
Полонарува, сегашните обитатели на древната столица. |
Минахме покрай изящен басейн.
Това е царският басейн, в който са се къпели наложниците, а кралят ги е
наблюдавал. В дясно има платформа - това е била царската съблекалня.
Царският басейн |
Царският басейн |
В близост до Двореца се намира
една още една впечатляваща сграда – Кралският съд (Parakramabahu Royal Court).
Основата й се състои от три нива
барелефи: първото с фигури на слон, на второто - на лъв и последното - човешки фигури. Централното стълбище се
охранява от каменни лъвове, а перилата изобразяват митично
чудовище – с хобот на слон, челюсти на крокодил, уши на маймуна, зъби на
глиган, лапи на лъв и опашка на паун.
На горната площадка има 48
колони, които са подпирали покрива. На всяка колона е било изписано името на
министъра, който сядал до нея по време на Съвета на министрите.
Кралският съд |
Кралският съд, изображенията на лъвове |
Кралският съд, лъвове |
Кралският съд, Полонарува |
Следващата спирка от нашата
обиколка беше Свещения четириъгълник (Dalada Maluva) – най-известното място на
Древната столица. Мястото се състоеше от над десет сгради и съоръжения, всяко
от тях със своята красота и очарование. Тук се намира и една от емблемите на
Полонарува и на Шри Ланка – кръглият Храм на Реликвите – Vatadage. Мога да кажа, че тази сграда много ме впечатли. Изяществото и
вниманието към детайла с което е направена са невероятни.
Vatadage, Полонарува |
Построяването на Vatadage се приписва на крал Nissankamalla
(1187 - 1196), въпреки че зданието е съществувало преди него, но той го е
доразвил и разширил. Храмът е на две нива. В центъра на второ ниво има тухлен
ступа, а около нея са били разположени 4 статуи на Буда, ориентирани към 4-те
посоки на света. Запазени са само две от тях. Имало е и колони, които са
поддържали покривната конструкция, но те не са запазени. Това ниво е обградено с
кръгла тухлена стена.
Vatadage, Полонарува, централната ступа и статуя на Буда |
Към ступата водят 4 стълбища,
разположени пред статуите на Буда. Стълбищата имат красиви орнаменти –
резбована украса по стъпалата, барелефи на Naga Raja (змията-цар) върху
камъни-пазачи (Guardstones/Muragala)
и Лунен камък – полукръгъл камък в началото на стълбата. Подобни елементи могат
да се видят при почти всички храмове и обществени сгради.
Vatadage, Guardstones/Muragala |
На камъните-пазачи отначало са
изобразявали саксии с цветя, или кокосови палми, което означава просперитет,
изобилие и две джуджета Padma и
Sanh (bahirawa) – с шапки и големи кореми, които държат кесия с
монети, символизиращи богатство.
По-късно изображенията се усложняват като вече се появява образа на
Нагараджа (Naga Raja) – пазител на съкровищата и символ на стабилността.
А сега е момента да разкажа за
Лунния камък. Не знам колко снимки имам на различни такива от всички места на
които ги видях. Този елемент за мен стана нещо като символ на пътуването ми до
Шри Ланка. Много ми хареса. Най-добре запазен и с най-ясен рисунък беше един от
лунните камъни на Vatadage. Този камък,
който посреща всеки пристъпил към храма има своя символизъм. Всеки елемент от
изображенията върху него имат своето значение. И почти винаги основните
елементи се повтарят навсякъде.
Лунните камъни на Vatadage |
Външният полукръг изобразява
пламъци. Смята се, че те представляват безкрайния кръговрат на живот и болка,
които съпътстват страстите на хората.
На следващия полукръг са
изображенията на лебеди. Древните хора са вярвали, че
тези птици могат да се разделят млякото от водата, т.е. олицетворяват хората,
които правят разлика между добро и лошо.
Следва полукръг със слонове. В
будизма, тези животни са символ на духовното познание и стабилност.
След това е полукръгът с коне.
Конете в будизма символизират нещо неразрушимо, скритата същност на нещата.
На следващо място, широк
полукръг е украсен с изображения на листа на лозя. Те напомнят на вярващите, че нашите
желания са празни, те растат на шума, но не дават плод.
В центъра е един разцъфнал цвят
на лотос - символ на чистота и просветление, нирвана.
Интересното е, че преди
Полонарува стане столица, в моделите на лунните камъни е присъствал и бик -
символ на идентичността на човека, и лъвът – символ на закона, мъдростта на
Буда. Но а времето се е стигнало до решението да се откажат от тези две изображения.
Бикът е свещено животно за индусите, а лъвът - символ на царете синхала, и стъпкване
с краката на техните образи се счита за обидно.
Vatadage, Полонарува |
Vatadage, Полонарува, южната фасада |
На първо ниво има останали
запазени колони и входът към него е само от едно място – стълбище от северната
страна. Vatadage е уникална сграда със
специално предназначение – да съхранява свещени реликви – Зъбът на Буда и
Купата за милостиня на Буда. Но, честно казано, така и не разбрах къде е бил
точно Зъбът на Буда, защото и за още две сгради в Свещения четириъгълник се
споменава, че са били негов храм. А може да са били по различно време?
Поглед от второто ниво на Vatadage към Hetadage |
Едната
е Hetadage – намира
се на север от Vatadage и в превод
означава Храмът на шестдесет реливи. Дали е имало толкова, не е ясно. На
каменна плоча да зданието е записано, че в Hetadage се е съхранявал Свещения
зъб. Храмът е бил голяма двуетажна сграда с каменни стени. На първия етаж се
помещават 3 статуи на Буда.
Входът на Hetadage |
Hetadage - 3-те статуи на Буда |
Другата е Atadage.
Ata означава осем. Тя е непосредствено до Hetadage. Пак се
смята, че е имало осем реликви и едната е била Зъбът на Буда.
Atadage |
Времето напредваше, а групата вече беше далеч
напред, така че бързо преминах покрай Nissanka Latha
Mandapaya
– една много интересна сграда с осем колони като стебла на лотос, завършващи с
цвят. Смята се, че това е зала, в която са се слушали будистки текстове. Ако за
някои други здания се смята, че крал Nissankamalla
(1187 - 1196) само ги е реконструирал , но това е построено изцяло благодарение
на него.
Колоните на Nissanka Latha Mandapaya |
Бързайки, направих още няколко
снимки на чудесната Vatadage
и догоних групата, която се качваше вече в минибуса за да ни отведат до
следващия обект - Rankot Dagoba.
Vatadage, Полонарува |
Ступата Ранкот (Rankot Dagoba) е
висока 55м., с окръжност – 185м. Построена е по-поръчка на крал Nissankamalla, защото той искал да построи по-голяма супа от Rathnamali Dagaba в
предишната столица Анурадхапура. Е, не е успял и Ступата Ранкот се наредила едва
на 4-то място, но това не я прави по-малко забележителна.
Ступата Ранкот (Rankot Dagoba) |
Последно посетихме Скалния храм
Гал Вихара (Gal Viharaya). Това са 4 изсечени
в скалата статуи на Буда. Първата е в състояние на медитация. Зад гърба на
Буда, на скалата има барелеф изобразяваш облаци, символизиращи небесната
колесница и 4 кули на дворци, на чиито прозорци има малки изображения на Буда.
Gal Viharaya, едно от изображенията на Буда |
За втората статуя разбрах едва когато почнах
да чета материалите за храма. Тя се намира в ниша зад решетки и матово стъкло до
първата статуя.
Третата и четвъртата статуи са изсечени в
скалата една до друга. На третата статуя Буда е изправен (7 м. е височината на
изображението). Смята се, че тя е направена по-късно. Четвъртата е 24-метрова
статуя на лежащия Буда след смъртта му. Някои елементи в положението на тялото
издават, че не е просто почивка (единият крак е поставен по-ниско от другия и
др.).
Gal Viharaya |
С това завърши нашето
посещение в старата столица на Шри Ланка – Полонарува. Бях много впечатлена от
всичко което видях този ден. Пътуването беше дълго, но си заслужаваше. Предстоеше
ни нощувка в един от най-хубавите хотели по програмата ни, а на следващия ден
отново на път из Шри Ланка.
(Следва)
Коментари
Публикуване на коментар