Лече – бароковата столица на
Италия.
27.09.17 г. (сряда) – след впечатляващата екскурзия предишния
ден до Алберобело и Локоротондо, този ден беше ред на Лече (Lecce), един изящен и запомнящ се град. Лече
има древна история, бил е завладяван от различни империи, имал е много имена и
много култури са оказвали влияние върху него.
 |
Катедралата Успение Богородично
(Cattedrale di Santa Maria Assunta - Duomo) |
Има данни, че градът е
съществувал още по времето на Троянската война под името Сибар (Sybar) и е бил основан от Месапий (Messapii), а през 3
в. пр.н.е. е завладян от римляните, които сменят името му на Лупия (Lupiae). По
времето на император Адрин около 2 в.от н.е. градът вече се е казвал Лицеа или
Литиум, имал е театър и амфитеатър и е бил свързан с пристанище на Адриатическо
море. В този период първият християнски епископ, който става и покровител на
града е Свети Ороцо (Sant Oronzo), но за него ще пиша по-долу. Следват времена
на войни с готите, а в 549 г. отново е възстановено римското господство и то
продължава пет века с кратки прекъсвания поради завладяването на града от
сарацини, ломбарди, унгарци и славяни.
В периода от 1053 до 1463
г., като една от най-големите и важни провинции на Кралство Сицилия, Лече
процъфтява и бележи развитие. От 15-ти век Лече е един от най-важните градове
на южна Италия. Главна роля за града изиграва император Карл V, който не
позволява Лече да падне под османско владичество в началото на 16 век.
Следва период на възход и
градът е обогатен с прекрасни барокови сгради. Именно те предизвикаха силния ми
интерес и ме очароваха.
 |
Порта Наполи (Porta Napoli) |
Нашата обиколка започна от
Порта Наполи (Porta Napoli) и издигнатият пред нея Обелиск - един от
паметниците, символ на Лече. Обелискът е построен през 1822г. от Вито Карлучио
на Муро Лечезе (Vito Carluccio di
Muro Leccese), за да отбележат посещението на Фердинанд I Бурбон, крал
на Двете Сицилии.
Монументът е изцяло от местен камък и е висок около десет метра, а отстрани има
барелеф на делфин - герба на провинция Тера д'Отранто (Terra d’Otranto), както и на други митични
същества представящи четирите града: Бриндизи, Галиполи, Таранто и Лече
съответно елен, петел, скорпион и вълк.
 |
Обелискът |
Срещу Обелискът, накрая на
алея с цъфнали закуми се намира внушителната Порта Наполи, известна още като
Триумфалната арка, построена през 1548 г. от Джан Джакомо дел Акая (Gian
Giacomo dell'Acaya), в чест на император Карл V. В горната част на арката има
барелеф на двуглав орел символа на Свещена Римска империя.
 |
Порта Наполи (Porta Napoli) |
Близо до Порта Наполи се
намира църквата Санта Мария дела Порта (Chiesa di Santa Maria della Porta). Тя
е построена в нео-класически стил на мястото на стара малка църква с статуя на
Дева Мария, която сега се намира в параклиса на новата църква.
 |
Църквата Санта Мария дела Порта (Chiesa di Santa Maria della Porta) |
В стария град продължихме по
Via Giuseppe Palmieri, а аз не знаех какво
по-напред да снимам. Бароковите фасади на дворците и градски къщи на
средновековния елит впечатляваха с детайлите си. Балкони от ковано желязо или
подпрени от статуи на причудливи същества, кариатиди, каменни цветя и множество
„завръртулки и лимбички“ просто изпълваха града.
 |
Via Giuseppe Palmieri, Лече |
В началото на улицата е Palazzo Guarini, построен през
първата половина на XVIII век. в стил рококо грабва вниманието ми с ефектната
форма на прозорците си.
 |
Palazzo Guarini |
 |
Palazzo Guarini |
Още една сграда с елегантни
„дантелени“ балкони от ковано желязо е Palazzo Palmieri. Дворецът, заедно с
много други аристократични резиденции и обществени и религиозни сгради, са били
реновирани през 18 век при вълната от ремонти и модернизация на целия град.
Palazzo Palmieri през 1807 г. и 1813 г. е посрещал Джузепе Бонапарт, а и
впоследствие Гуачино Мурат, който в памет на великолепното гостоприемство
"подписва" с диамантен пръстен огледалото на двореца.
 |
Palazzo Palmieri |
 |
Via Giuseppe Palmieri |
 |
Via Giuseppe Palmieri |
 |
Via Giuseppe Palmieri |
Красивите фасади се
редуваха, коя от коя по-хубави, но Palazzo Marrese, намиращ се
на Piazzetta Falconieri ме грабна. Елегантната сграда е една от най-известните
в Лече, а изисканата й фасада с четирите
кариатиди около входната врата е прекрасна.
 |
Palazzo Marrese |
 |
Palazzo Marrese |
 |
До Palazzo Marrese |
 |
Барокова фасада на двореца Риналдис на Via Palmieri в
Лече, Пулия, Италия
|
Срещу Via Palmieri, която
завършва на пресечката с Via Libertini е Пиаца Дуомо (Piazza Duomo). Площадът е
затворен между свещени сгради на Дуомо или Катедралата, епископския дворец,
Двореца на Семинарията и Камбанарията. Входът за
площада е през Пропилеите (Propilei),
построени в края на осемнадесети век от Емануеле Маниери (Emanuele Manieri).
 |
Пропилеите (Propilei) |
От дясната страна на Пиаца
Дуомо е Дворецът на семинарията, построен в края на 17 в. г. от архитекта
Джузепе Чино, който черпи идеи от Двореца на Celestini на архитекта Джузепе
Зимбало, намиращ се близо до църквата Санта Кроче и който ще видим по-късно.
 |
Дворецът на семинарията |
 |
Дворецът на семинарията |
Срещу Семинарията се издига
Камбанарията (Campanile del Duomo), построена по волята на великия покровител
на Лече, епископ Луиджи Папакода (Luigi
Pappacoda). С височина от 72 м. тя е една от най-високите в Европа и е
по проект на Джузепе Зимбало (Giuseppe Zimbalo). От върха на кулата се вижда
Адриатическо море.
 |
Камбанарията (Campanile del Duomo) |
 |
Камбанарията (Campanile del Duomo) |
Епископският дворец, в който живее архиепископът на Лече се намира в
централната част на Пиаца дел Дуомо, до Катедралата. Оригиналната сграда на
датира от 15-ти век, а през 1758 г. съществуващата фасада е променена в от
Емануеле Маниери и е превърната в шедьовър на барока. Над главния вход има три
статуи, средната от които е на Дева Мария.
 |
Епископският дворец |
Но най-впечатляващата и
най-красива сграда на площада е Катедралата посветена
на Успение Богородично (Cattedrale di Santa Maria Assunta - Duomo). Създадена през 1140 г. Катедралата е
напълно реставрирана по искане на епископ Луиджи Папакода (Luigi Pappacoda) в периода от 1659 до 1670 г.
Архитектурният план за преструктуриране е на Джузепе Зимбало. Особеното в
проекта е, че страничният вход, който е видим при влизане на площада е по-пищен
и привлича повече внимание от централния вход. Аз дори не бях разбрала, че
входът от страната на Епископския дворец е главния, а веднага бях привлечена от
разкошната барокова фасада на страничния.
 |
Катедралата Успение Богородично (Cattedrale di Santa Maria Assunta - Duomo). |
 |
Пред Катедралата. Случайният ми фотограф явно нямаше представа какво е експозиция. |
От двете страни на входната врата на Ктедралата има ниши с статуите на San Fortunato епископ и мъченик
(вляво) и San Giusto e мъченик (вдясно), покровители на града. В горната част на фасадата
доминира арка с благословената статуя на Свети Ороцо (Sant Oronzo) и два ангела
до него. В ляво от арката е статуя на Дева Мария, а в дясно на Св.Ирина. И
всичко е допълнено с красиви мотиви на цветя и растения, а на върха може да се
види гербът на епископ Луиджи Папакода – Лъв захапал опашката си.
 |
Катедралата, страничния вход |
Главния вход не е толкова
пищен. Там може да се видят на долното ниво статуите на Св.Петър и Св.Павел, а
в горната част на Св Дженаро и Св. Лудовико от Тулуза.
Интериорът на Катедралата е
не по-малко впечатляващ. Дванадесет колони, богато декорирани със злато водят
към главния олтар, където на централно място е картината на Oronzo Tiso
„Успение богородично“ ( 1757 г.)
 |
Интериорът на Катедралата |
 |
Главния олтар и картината „Успение богородично“ |
Таванът е винено червен с
позлата и картини в златни рамки с библейски сюжети. А срещуположно на главния
олтар в другия край на Катедралата е органът.
 |
Интериорът на Катедралата - таванът |
 |
Интериорът на Катедралата - органът |
Страничните олтари не
отстъпват по пищност и красота на главния.
 |
Олтарът на Св. Антоний
|
Олтарът на Непорочното зачатие. Този монументален олтар,
от Джузепе Зимбало се откроява със своята пищност. Много
позлатени орнаменти обгръщат статуята на Дева Мария, а маслените картини са
сцени от живота й.
 |
Олтарът на Непорочното зачатие |
Олтарът на Разпятието или СС. Сакраменто е с
прекрасно изрисуван купол, а витражът на прозорецът „Сърцето на Исус“ е
невероятен. Централно е разположена творбата на Пласидо Буфели
(Plasido Buffelli) - „Разпятие“. Алегоричните статуите на Вярата
(вляво) и Надеждата (вдясно) са произведения на Анджело и Джакомо Вива.
 |
Олтарът на Разпятието |
 |
Олтарът на Св.Карло Боромео |
Силно впечатление ми направи
главната врата на Катедралата (в момента не се влиза през нея). Въпреки, че
беше внушителна и красива, тя сякаш не пасваше на цялата обстановка. Изчистена,
с два прозореца във формата на слънце и луна, през които навлизаше светлина,
вратата изглеждаше като чуждо тяло,
прикачено към пищната барокова Катедрала.
 |
Главната врата на Катедралата |
Много харесах Катедралата -
прекрасна сграда, изящна и изтънчена, но вече трябваше да тръгваме.
След като разгледахме Пиаца
дел Дуомо продължихме по Via Vittorio Emanuele II, където отново се наслаждавахме
на прекрасни образци на барока.
 |
По Via Vittorio Emanuele II |
Там се натъкнахме на една
прекрасна църква - Църквата на Св Ирина покровителка на Лече до 1656 г. Построена
през 1591 г. по дизайн на Франческо Грималди фасадата на църквата е
забележителна. Наред със статуята на Св.Ирина, може да се види и гербът на Лече
– дърво с вълк под него.
 |
Църквата на Св Ирина |
Продължихме покрай Общината
на Лече и Църквата на Исус.
 |
Общината на Лече |
Църквата на Исус или Мадоната дел Буон Консилио е йезуитскиа църква в
историческия център на Лече.
 |
Църквата на Исус |
Видяхме и паметника на
Sigismondo Castromediano. Той е поръчан през 1898 г. от кмета на Лече Giuseppe
Pellegrino, на скулптора Antonio
Bortone. Скулптурата в основата на паметника символизира Свободата.
 |
Паметникът на Sigismondo Castromediano |
 |
Из улиците на Лече |
 |
Hotel Patria Palace Lecce |
Не след дълго се отзовахме
пред Базиликата Санта Кроче (Basilica di Santa Croce). И тук дойде моето разочарование, че
фасадата на Базиликата беше в реконструкция и само можехме да си предполагаме
колко е красива, като гледахме снимката на платното, прикриващо скелето.
 |
Базиликата Санта Кроче (Basilica di Santa Croce) |
Първият камък е от строежа е
положен още през 1353, но изграждането му е прекъснато почти веднага заради
смъртта на неговия патрон, Валтер Ди Бриен. Работата продължава едва през 1549 г.,
а през годините по проекта са работили най-важните архитектите на Саленто:
Габриеле Рикарди, Чезаре Пена и Джузепе Зимбало, подкрепени от майсторското
изпълнение на каменоделци и художници от района на Лече. Църквата Санта Кроче е
завършена едва през 1699 г. и е блестящ пример за архитектурния стил барок,
който дори бил определян като „барок от Лече“, толкова характерен и неповторим
е.
Интериорът на Базиликата не
ме впечатли толкова, сравнявайки го с този на Катедралата. И той е много
внушителен и красив, но някак си не ме грабна.
 |
Интериорът на Базиликата |
 |
Интериорът на Базиликата |
 |
Интериорът на Базиликата |
В замяна на това, сградата
до Базиликата ме плени. Това е Палацо Целестини (Palazzo dei Celestini),
който в продължение на три века е бил манастир. За този дворец споменах
по-горе, че е дизайна на Дворецът на семинарията е взаимстван от него. Palazzo
dei Celestini във вида в който го виждаме сега е направен от двама архитекти в
Лече, Джузепе Зимбало и Джузепе Кино (1659-1695) и е тясно свързан с Базиликата
Санта Кроче.
 |
Палацо Целестини (Palazzo dei Celestini) |
 |
Палацо Целестини (Palazzo dei Celestini), вътрешният двор. |
 |
Палацо Целестини (Palazzo dei Celestini) |
След толкова много „барок“
беше време да отидем на централния площад на Лече – Площад Св. Ороцо (Piazza Sant'Oronzo). И разбира се площадът носи името
си в чест на светеца Ороцо, покровител на града. От благодарност към
него, че е покровителствувал града и го е спасил от разпространение на чума през 1656 г. е издигната 29
метрова колона със статуята на светеца на върха. Строежът на паметника е
започнат през 1666 г. у завършен едва през 1681 г. В първия вариант си
венецианската статуята е била дървена с бронзово покритие, но по време на
тържествата на града през 1737 г. е запалена от ракета (не знаех, че тогава е
имало фоерверки). Новата статуята е направена през 1739 г. отново във Венеция и
е поставена върху мраморна колона направена от мраморни късове от Виа Апия.
 |
Площад Св. Ороцо (Piazza Sant'Oronzo) с колоната. |
 |
Св. Ороцо е в акт на
благославяне на града.
|
Друга голяма забележителност
на Piazza Sant'Oronzo е Римския амфитеатър.
Датиран от първи - втори век от н.е. той е построен още когато градът е бил в границите
на Римската империя под името Лупия (Lupiae). Амфитеатърът е побирал
25000 души и е бил с размери 102 м. на 83 м.
Открит е при изкопаване на основите на Банка ди Италия в края на 19 в., а
разкопките са завършени през 1940 г.
 |
Римският амфитеатър |
 |
Римският амфитеатър |
 |
Римският амфитеатър |
 |
Римският амфитеатър |
На Piazza Sant'Oronzo, точно над амфитеатъра е
надвиснала сградата на Националния
застрахователен институт, построен в дъга за да описва овала на античното
съоръжение и с извисяваща се часовникова кула.
 |
Националния застрахователен институт и амфитеатъра |
Друга
интересна сграда на площада е Църква Санта Мария дела Грация. Прави впечатление
елегантната й фасада, с барелеф на Дева Мария с младенеца над вратата и двете
статуи на Св.Петър и Св.Павел. Църквата е
издигната в края на 16 в. за да подслони на фреска на Мадоната, датираща от 14 в.
 |
Църква Санта Мария дела Грация |
 |
Информационния център и колоната на Св. Ороцо |
 |
Представителството на Венеция |
След дългата разходка из
града беше време за кратка почивка. Не устоях на станалия ми любим сладкиш Pasticciotto, но с допълнение на кафе
“Лече“. Препоръчаното ми кафе „Лече“ напълно си заслужаваше славата. Ароматно
еспресо върху кубчета лед, подправено с бадемов ликьор – вкусотия!
 |
Кафе “Лече“ |
 |
Сладкиш Pasticciotto и кафе “Лече“. |
Преди да се отправя обратно
към Порта Наполи се разходих из уличките около площада и попаднах да още една
прекрасна барокова църква - Църквата Санта Киара (Chiesa di Santa Chiara).
 |
Църквата Санта Киара (Chiesa di Santa Chiara) |
 |
Из улиците на Лече |
 |
Из улиците на Лече |
Лече ме покори - прекрасен
град, великолепни сгради. С удоволствие бих останала по-дълго време, но
екскурзията ни продължаваше към пристанищния град Отранто. Време беше да се разделим
с бароковата столица на Италия – Чао Лече!
(Следва)
Коментари
Публикуване на коментар