Пашабаг (Pasabag) |
05.09.2021 г. (събота след обед) Започваме с „Трите красавици на Кападокия“ (известни и като „Трите грации“). Това са скални образувания с конусовидна форма и базалтова „шапка“ наподобяващи на три човешки фигури – баща, майка и дете. Това е най-известната природна забележителност, символ на Ургюп. Хиляди години ерозия на вулканичните скали, които са били подложени на влиянието на ветрове и наводнения са довели едно от най-впечатляващите природни творения.
Има легенди за тези скали,
но най-популярната е следната. Имало едно време един цар. Той имал много
красива дъщеря, която смятал да омъжи за мъж със знатен произход. Но дъщерята
се влюбила в пастир и въпреки волята на баща си избягала с него. След години принцесата,
когато вече имала дете, решила да отиде при царя със съпруга си и да поиска
прошка, като се надявала, че той ще се омилостиви като види детето. Но Царят би
безмилостен и изпратил войници да ги убият. Бягайки, принцесата се помолила на
Бог: „Не ни разделяй. Направи ни камък или птици.“ И Бог изпълнил молбата, като
ги превърнал в тези три скали.
Разделихме се с „Трите
красавици“ и се отправихме към може би най-посещавания обект в Кападокия – Музеят
на открито в Гьореме (Goreme
Open Air Museum). Манастирският комплекс състоящ се от 11
трапезарии, с изсечени в скалите маси и пейки и множество църкви с все още
запазени стенописи е в списъкът на ЮНЕСКО за световно културно наследство от
1984 г. Повечето църкви датират от 10, 11 или 12 в., но сведения за монашеска
дейност има още през 4 в., Св.Василий, епископ от Кайсери е разпространявал
християнската вяра сред своите ученици.
![]() |
Музеят на открито в Гьореме (Goreme Open Air Museum) |
Варовиковите скали в
долината са станали дом в продължение на хилядолетия за монаси от различни етноси.
Някои от църквите са започнали да се рушат, но има и много, които могат да се
посетят и да се видят прекрасните стенописи.
Малко след входа на музея ни
посреща една огромна единична скала, която е била женски манастир. В скалата са
издълбани помещения на няколко етажа, като на първият са се помещавали
трапезарията и кухнята. До другите помещения – параклис на втория етаж или
църква на третия са водели тунели с „врати от воденичен камък“ (както тези от
подземните градове), които са използвани за затваряне на проходите при
опасност.
![]() |
Женския манастир |
Този ден беше по-горещо от
предишните, а и стръмният терен и стълбите ми дойдоха в повече, така че не
надникнах във всяка възможна църква или трапезария, но не пропуснах две от
лесно достъпните църкви: тази на Св. Варвара и Змиевидната църква.
Характерни за църквата на
Св. Варвара са рисунките с червена охра на геометрични форми и митологични
фигури на животни направо върху скалата. Над стенописа със Св.Георги и Св.Тодор
на бели коне и победената змия може да се види „изправения“ бръмбар и малтийския
кръст.
На западната стена на
едноименната църква е изрисуван ликът на Св. Варвара, египетска мъченица,
загинала от ръката на баща си, защото е приела християнството. Църквата датира
от средата на 11 в.
Не далеч от църквата на Св.
Варвара се намира недовършената Змийската църква. Започната в началото на 11
в., тя носи името си от убитата змия от Св. Георги и Св. Тодор, изобразени на
един от стенописите, заедно с Св. Онисим, облечен в червена роба. Тъй като
църквата е доста малка се наложи да разделя стенописа в две снимки - Св. Онисим
и Св. Георги на бял кон на едната и Св.Тодор на червен кон на другата.
Църквата е още позната като
църквата на Св. Онуфрий. На западната стена може да се види изображението на
трима мъже – отшелник, апостол и епископ - Св. Онуфрий, Св. Тома и Св. Василий.
Голата фигура е на Св. Онуфрий, самотен отшелник, живял в пустините на Египет
около 400 г. от н.е., до него е Св.
Тома, апостолът, който се съмняваше във възкресението на Исус и искаше да
докосне белезите му. Св. Тома носи бяло бельо и жълта роба. Третата фигура е на
Св. Василий, епископ на Кайсери, учител и разпространител на християнството в
района. Изобразяван със слабо лице и козя брадичка, той е облечен в червено
наметало и епископското облекло (омофор). Жълтата книга в ръката на Св. Василий
е евангелска книга.
Лично на мен ми направи
най-силно впечатление стенописа със Св. Константин и Св. Елена, държащи кръста.
Св. Константин е римският император, който легализира християнството и превръща
Константинопол в новата римска столица. Майка му, християнка през целия си живот e обиколила Светите земи. На мястото на разпятието и погребението на Исус
(църквата „Свети гроб“ в Йерусалим), тя открила Истинския кръст на разпятието
на Исус. Този обект се е превърнал в ценна реликва във византийския живот.
Пътеката продължаваше покрай скални манастирски трапезарии и църкви.
А панорамата от високо е
прекрасна.
За съжаление не ми стигнаха
сили за да видя многобройните стенописи в най-голямата църква - Tokalı Church,
намираща се извън Музея, по пътя към паркинга. Но държах да видя и последната
забележителност за деня, а именно долината Пашабаг (Pasabag).
Оказа се, че от целия рейс,
аз единствено исках да посетя това прекрасно място и за това имах едва 30
минути на разположение. В бързо темпо се отправих към каменните гъби. Конусовидните
скали с базалтови шапки са образувани в течение на хилядолетия. А името Пашабаг
(Pasabag), в
превод означава "лозето на пашата". Но местността е позната и като Долината на монасите.
Приказните комини стават жилища на отшелници, като най-известния е параклисът
където се изолира цели 15 г. Св.Симеон през 5 в. от н.е.
Най-известна е църквата с
трите „шапки“ и е посветена на Св.Симеон. Там имаше посетители, които влизаха в
скалата, но аз не разполагах с време и направих само няколко снимки на
уникалните творения на природата.
Завърши и това невероятно
пътуване. Толкова много видях, но и останаха още много забележителности на Кападокия, които бих посетила. Все пак бих казала,
че съм очарована от уникалната природа на Кападокия, а летенето с балон беше
моя сбъдната мечта. Довиждане слънчева Кападокия!
(Край)
Коментари
Публикуване на коментар